به گزارش راهبرد معاصر، دفتر آموزش و فرهنگ مرکز پژوهشهای مجلس شورای اسلامی در گزارشی با عنوان «بررسی چالشهای فراروی دانشگاه فرهنگیان» آورده است که دانشگاه فرهنگیان به عنوان مرکز ثقل نظام تعلیم و تربیت نقش جدی در تصویر آینده کشور برعهده دارد. از این منظر توجه به این دانشگاه و سرمایهگذاری در این حوزه حائز اهمیت ویژهای است. اما متأسفانه با وجود اهمیت ملموس این دانشگاه کوتاهیهای محسوسی در خصوص این دانشگاه صورت پذیرفته است.
بررسیهای مرکز پژوهشهای مجلس نشان میدهد دانشگاه فرهنگیان با چالشهای جدی از قبیل کمبود شدید فضا، امکانات آموزشی و تربیتی، تعداد کم عضو هیئت علمی، عدم کاربردی و به روز بودن محتوای برنامه درسی، کمبود سرانه دولتی و... روبهرو است به نحوی که این چالشها ضمن کاهش کیفیت عملکرد این دانشگاه در تربیت معلم تراز، محدودیتهای جدی را در مسیر جذب و پذیرش دانشجو ایجاد کرده است.
بر این اساس و با ابتنا بر کلام رهبر معظم انقلاب که در 21 اردیبهشت ماه 1401 تأکید نمودند «باید در این دانشگاههای مربوط به تربیت معلم و تربیت دبیر جوری باشد که واقعاً معلّمِ مطلوب از این جاها بیرون بیاید»، در این گزارش پیشنهاد شده ضمن توجه به توسعه کمّی دانشگاه فرهنگیان، با اصلاح قوانین مرتبط، جلب مشارکت ارکان سهیم، اصلاح برنامه درسی و... کیفیت فرآیند تربیت معلم نیز ارتقا یابد.